Harrie de Fotograaf

Persbericht: De kracht van het ambacht. 100 jaar vakmanschap in de Pijp.

Van 18 december 2019 t/m 20 juni 2020 presenteert Museum De Dageraad (dependance van Museum Het Schip) in samenwerking met geschiedenisstudenten van de Universiteit van Amsterdam de tentoonstelling ‘De kracht van het ambacht. 100 jaar vakmanschap in de Pijp’. Deze verrassende tentoonstelling neemt de bezoeker mee op een tijdreis langs 100 jaar ambachten in de Amsterdamse Pijp.

Weinig plekken in Amsterdam hebben zo’n eigen karakter als de Pijp. Vanaf het ontstaan van de wijk aan het einde van de negentiende eeuw zijn vakmanschap en ambacht hier belangrijk geweest. In de afgelopen eeuw is er in de Pijp veel veranderd. Tal van nieuwe bewoners kwamen, oude vertrokken. Joodse Amsterdammers, nieuwe Nederlanders, arbeiders, krakers en yuppen: allemaal hebben ze hun stempel gedrukt op de bedrijvigheid in de wijk. Vaklieden hebben nieuw leven gebracht bij verval, innovatie bij stilstand en verzet bij onrecht.

Deze tentoonstelling vertelt de verhalen achter honderd jaar vakmanschap in de Pijp: van bierbrouwers tot 3d-printers, van diamantslijpers tot oliebollenbakkers en van alternatieve drukkers tot meubelrestauratoren. Vandaag de dag staan ambachtslieden in de Pijp voor zowel kansen als uitdagingen. De opkomst van de Pijp als bruisende en aantrekkelijk woonwijk zorgt voor een herwaardering van de ambachten. Baanbrekende technologieën bevatten nieuwe invalshoeken en kansen voor ambachtelijk werken.

Er zijn echter ook grote uitdagingen: hoge huurprijzen, een snel veranderende buurt en nieuwe concurrenten zorgen ervoor dat sommige ambachten niet overleven en moeten verdwijnen. Het ambacht leeft als nooit tevoren in de Pijp. Sinds 2006 hebben dertig ambachtelijke bedrijfjes zich verenigd in ‘Made in de Pijp’.

In de expositie zijn foto’s, kunstwerken en gereedschappen te zien van ambachtslieden uit de Pijp. Sommige objecten zijn honderd jaar oud, andere zijn net gemaakt. De expositie toont het vakmanschap dat hen verbindt.

Ambachten de Pijp 2015 sRGB

Foto: Harrie de Fotograaf

De expositie sluit aan bij de samenwerking van Museum Het Schip met Salon Craft en Ambachtenvereniging De Pijp.

Voor persinformatie:

Voor (high res) beeldmateriaal kunt u contact opnemen met onze afdeling Marketing en

logo UvA   made in the pijp SalonCraftLogo1

AFKlogoweb  Bouwinvest   logo AFWC