Belastingvoordeel bij een periodieke gift

Uw gift kan minder kosten dan u denkt

Met een periodieke schenking steunt u Museum Het Schip ieder jaar met een vast bedrag. Omdat u zo'n gift onder voorwaarden kunt aftrekken bij uw belastingaangifte, kan uw bijdrage u netto minder kosten dan het bedrag dat het museum ontvangt.

REKENVOORBEELD

Stel: u schenkt €250 per jaar

In dit vereenvoudigde voorbeeld gaan we uit van iemand die in 2026 nog geen AOW ontvangt en een inkomen heeft van ongeveer €50.000 per jaar.

U schenkt ieder jaar

€250
↓

Museum Het Schip ontvangt

€250

Uw volledige bijdrage.

Uw belastingvoordeel is ongeveer

€117

In dit vereenvoudigde voorbeeld.

Uw gift van €250 kost u dan netto ongeveer

€133

Uw werkelijke belastingvoordeel hangt af van uw persoonlijke fiscale situatie en kan hoger of lager uitvallen.

Waarom maakt periodiek schenken verschil?

Voor een gewone losse gift geldt een belastingdrempel. Bij een periodieke gift die aan de voorwaarden voldoet, geldt die drempel niet.

GEWONE GIFT

Er geldt een drempel

De drempel is 1% van uw drempelinkomen. Bij een inkomen van €50.000 is dat ongeveer €500.

PERIODIEKE GIFT

Geen drempel

Als uw periodieke schenking aan de voorwaarden voldoet, kan deze vanaf het eerste bedrag voor de aftrek meetellen.

Dat is dus een belangrijk voordeel van periodiek schenken: ook bij een jaarlijkse bijdrage van bijvoorbeeld €100 of €250 speelt de drempel voor gewone giften niet.

En bij andere bedragen?

Hieronder gebruiken we dezelfde vereenvoudigde voorbeeldsituatie: ongeveer €50.000 inkomen in 2026.

U schenkt

€100

per jaar

Belastingvoordeel ongeveer

€47

Netto kost uw gift ongeveer

€53

Museum Het Schip ontvangt €100.

U schenkt

€250

per jaar

Belastingvoordeel ongeveer

€117

Netto kost uw gift ongeveer

€133

Museum Het Schip ontvangt €250.

U schenkt

€1.000

per jaar

Belastingvoordeel ongeveer

€470

Netto kost uw gift ongeveer

€530

Museum Het Schip ontvangt €1.000.

Wat moet u daarvoor doen?

01

Kies uw bedrag

Kies welk vast bedrag u ieder jaar aan Museum Het Schip wilt schenken.

02

Leg het vast

Leg schriftelijk vast dat u minimaal vijf kalenderjaren jaarlijks hetzelfde bedrag schenkt. Een notaris is niet nodig.

03

Geef uw gift op

Vul uw periodieke schenking in bij uw jaarlijkse belastingaangifte.

Waarom geldt extra voordeel voor cultuur?

Bij een gift aan een culturele ANBI telt de Belastingdienst voor de giftenaftrek 25% extra bij uw gift op. Een gift van €250 telt daardoor voor de aftrek als €312,50.

De bedragen op deze pagina zijn vereenvoudigde, indicatieve rekenvoorbeelden op basis van de belastingregels voor 2026 en een inkomen van ongeveer €50.000. Er is geen rekening gehouden met alle mogelijke persoonlijke fiscale effecten. Uw daadwerkelijke belastingvoordeel kan daarom hoger of lager uitvallen. Aan deze voorbeelden kunnen geen rechten worden ontleend.

Bouwt u mee?

Met een periodieke schenking geeft u Museum Het Schip zekerheid om ook de komende jaren te blijven investeren in tentoonstellingen, educatie en publieksactiviteiten.

Museum Het Schip ontvangt altijd uw volledige bijdrage.

STEUN NU
logo Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties

logo Amsterdams Fonds voor de Kunst

Selecteer de taal

Persoonlijke voorkeuren Cookies
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat je de beste ervaring krijgt op onze website. Als je het gebruik van cookies weigert, functioneert deze website mogelijk niet zoals verwacht.
Alles accepteren
Alles weigeren
Lees meer
Analyse
Hulpprogramma's die worden gebruikt om gegevens te analyseren om de effectiviteit van de website te meten.
Google Analytics
Accepteren
Weigeren
Opslaan