Tentoonstelling Kees Arntzen

Tot en met donderdag 31 januari 2021 exposeert Museum Het Schip een aantal litho’s en tekeningen van gebouwen van de Amsterdamse School van de hand van Kees Arntzen (1957). Elk van de bladen van deze kalender toont een karakteristiek gebouw uit de periode 1914 - 1929, het zogenaamde Interbellum. Ook de tentoonstelling rond de Duitse architect Bruno Taut die momenteel in het museum te zien is, richt zich op deze bijzondere periode uit de architectuurgeschiedenis.

Muziek

Bijzonder bij deze kalender is dat ook aandacht gegeven wordt aan de Amsterdamse muziek van die tijd. De achterkant van elk kalenderblad geeft namelijk niet alleen informatie over het gebouw en de architect, maar vraagt ook aandacht voor een specifiek Amsterdams muziekstuk, dat in het jaar van oplevering tot stand kwam. Hiervoor is samenwerking gezocht met de Leo Smit Stichting, een organisatie die zich al jaren bezighoudt met het opdiepen van verloren gegaan muzikaal erfgoed.

Bijvoorbeeld: in 1919, toen het wooncomplex in de Spaarndammerbuurt (met het huidige museum Het Schip) werd opgeleverd, componeerde de Amsterdamse componiste Henriëtte Bosmans haar overrompelende Cello-sonate. In 1928, toen de Leeszaal aan het Coöperatiehof  (in de zogenaamde Nieuwe Pijp in Amsterdam-Zuid) werd ingewijd, klonk voor het eerst het exuberante kwintet van Amsterdammer Leo Smit voor fluit, harp en strijkers.

Via een speciale link worden kalenderbezitters gedurende de betreffende maand uitgenodigd dit muziekstuk te beluisteren via de website van de kunstenaar, het museum of de Leo Smit Stichting.

Lithografie

De tentoonstelling vraagt ook aandacht voor de rijke mogelijkheden van de steendruk, een grafische techniek die juist tijdens het Interbellum een bloeiperiode beleefde. De litho’s op deze tentoonstelling zijn afgedrukt op de persen van Steendrukkerij Aad Hekker in Amsterdam.

Vernissage en concert

Kalender, cd en losse lithografieën zijn binnenkort verkrijgbaar bij de winkel van het museum of rechtstreeks bij de kunstenaar.